Social fobi = PANIK

Jag ska inte skriva någon "tyck synd om mig" berättelse men jag vill bara att ni som inte förstår vilket lidande det innebär att ha social fobi ska i alla fall kunna försöka förstå...
Jag kan ärligt säga att jag vet inte hur jag orkat stå ut så länge som jag faktiskt gjort. Jag har lidit av detta sedan tonåren och jag är nu 31 år. Alla dessa år av ångest, gråt, dödsönskan, självskadebeteende, depression och allt på grund av denna hemska sociala fobin som vägrar försvinna. Och det är inte så att jag tror att någon på ett magiskt sätt kan ta bort den eller att det finns en mirakeltablett. Nej nåt sådant finns inte. Här får man kämpa själv. och det har jag gjort och gör.
Jag har gått i olika former av terapi, provat nästan alla mediciner, bott på behandlingshem, varit inneliggande på psyk. Inget har hjälpt. Därför att jag har SÅ STARK ÅNGEST. Det är något som ingen förstår. Folk tror att det är nån lätt oro som jag borde kunna kontrollera. Nej så enkelt är det inte.
Något jag inte heller förstår är hur man faktiskt kan ha så extremt stark ångest under så många år. Ock då trots att jag äter både antidepressiv medicin och ångestdämpande sedan flera år.
 
Jag är konstant rädd och orolig. Som till exempel i morse skulle jag gå ut och ta en promenad, jag försöker komma ut i alla fall en gång om dagen. Det är ingen vanlig promenad. Det är en helvetes-promenad! De första stegen går  okej men så kommer en människa emot mig och det trycker extra mycket i bröstet, hjärtat slår, benen vill vika sig. Jag får en stark känsla av skam när jag möter en människa. Som att det är något fel på mig, att jag ser konstig ut och att jag har hela världens ögon tittandes på mig. Jag är på helspänn och jag bara längtar tills jag är hemma igen så att jag kan få andas ut. Det känns som att  ALLA stirrar på mig, att jag är iakttagen hela tiden. Och jag är livrädd att det ska hända något, att jag ska skämma ut mig på något sätt, kanske snubbla till eller tappa något eller att folk ser på mig att jag mår dåligt.
Men jag fortsätter gå min promenad, för om jag inte gör det så kommer jag känna mig ännu mer misslyckad än vad jag redan gör. Så jag sätter på mig min mask, låtsas som att jag är en normal människa som ser stark och självsäker ut, försöker gå rak i ryggen och ansiktet uppåt fast allt jag vill är att bara sjunka genom marken och försvinna för alltid.
Jag går fort, bara så att jag ska få komma hem och lugna ner mig och slippa alla människor. Sen blir jag deprimerad.
Min sociala fobi hindrar mig från att leva. Jag kan inte leva mitt liv som jag vill, ångesten styr allt. Jag kan inte gå i skolan, kan inte jobba, kan inte göra nånting som har med människor att göra. Förstår ni då hur det känns att sitta här i min lilla lägenhet och bara se livet rinna förbi medans jag inte får vara med. Och tiden går ändå. Den stannar inte utan den fortsätter hela tiden och går fortare ju äldre man blir.
 
Jag tänker ibland hur mitt liv hade sett ut om jag inte hade denna sociala fobi. Jag tror att jag hade varit rätt aktiv. Jag hade gått ut och sprungit eller cyklat, jag hade pluggat eller jobbat, jag hade rest, jag hade kanske haft en partner, en familj.
Men nej det finns inte en chans att det skulle hända nu. Jag är fast här i mitt fängelse. Livrädd för allt. Och detta ger mig sån hemsk ångest. Att jag inte ska få leva som jag vill...
Jag känner att om det inte blir en förändring vädigt snart så lägger jag ner alltihop för jag orkar verkligen inte mer. Den här fobin och ångesten tar all min energi och när jag inte ser någon utväg får jag panik.
 
Ibland så gör jag saker, jag utsätter mig för det där hemska som att åka spårvagn, buss, gå på stan, träffa folk, gå till affären men det är ingen lätt sak, det är ett rent helvete och trots denna text känner jag att jag ändå inte har kunnat förklara hur hemskt detta är och hur svårt det är att leva såhär. Så jag vet inte hur jag ska göra för att få folks förståelse, samtidigt undrar jag varför det är så viktigt för mig att att få folks förståelse...
Jag tror det är för att vissa tar för givet att jag ska klara vissa saker utan några problem och det stör mig på något sätt.
För en "vanlig" människa som inte har de här problemen är det inga svårigheter alls att gå till affären, ta en promenad eller gå på stan. De tycker kanske till och med att det är roligt medans jag tycker det är ett helvete.
Självklart har de sina egna problem men nu pratar jag om just social fobi.
 
Nu sitter jag här med magont efter den där hemska promenaden och ska försöka överleva resten av dagen här i mitt fängelse. Men det finns i alla fall inga människor här. Så jag kan göra precis vad jag vill utan att känna mig iakttagen av någon. Men snart, om några timmar övergår allt till ensamhet och ångest inför livet. Då är det inte heller så roligt. Så hur jag än gör blir det inte bra. Och redan nu är jag orolig för min nästa promenad i morgon. 
Nä...det här går liksom inte att förklara om man inte känt på det här själv men det är i alla fall ett fruktansvärt lidande som förstört mitt liv.
 
 
 
Allmänt | |
#1 - - Hector:

Hej!
Du kämpar och är bra. Folk kan tycka vad dom vill. Du har dina bekymmer och vad folk tycker och tänker om ditt mående spelar ingen roll. Det är dina känslor och har man inte mått/mår dåligt så vet man inte. Jag har skrivit till dig förut. Jag har socialfobi/panikångest/depression på mitt cv. Jag tar promenader på dagarna. Det är det enda jag gör just nu. Men det är ändå nånting. Du ska vara stolt över dig själv varje gång du tar dig ut. Känner igen mig i allt. Trodde jag var ensam om att vara rädd för människor när jag fick min diagnos för ett par år sedan. Varje gång jag får möte av en annan människa vill jag försvinna och sluta existera. Ibland får jag hemlängtan när jag ska gå ut genom dörren. Men jag intalar mig själv att jag är värdefull och att jag ska vara stolt över mig själv att jag tog mig ut. Du är normal. Det är inget fel på dig. Du är bra precis exakt som du är. Jag förstår vilket helvete du genomlider. Att vara fånge i sin egen kropp. Att hindras från att leva och göra saker som andra gör lätt.
Om du skulle känna för det så kan vi chatta nån dag. Om dina promenader skulle vara jobbiga så kan du alltid ringa mig om du lär känna mig förstås. Som en hjälpande hand när ångesten tar över. Jag vill att du finns kvar. Har följt din blogg sen jag fick min diagnos. Jag tycker att du är stark och modig. Jag tror på dig. Tveka inte på att höra av dig. Jag finns en mailadress bort och några siffror bort. Ta hand om dig. Styrkekramar

#2 - - mysilverlining.blogg.se:

Jag förstår. Det är ett rent helvete. Skriv om du blir ensam, jag vet att jag är väldigt ensam. Kram/ natta

#3 - - Sofie:

Och jag som trodde jag var ensam. Det var väldigt bra skrivit. Jag har precis fått förklarat för mig att jag utv social ångest i min depression o med min tidigare panikångestattacker. Känslan av att livet går förbi en är en fruktansvärd smärta som gör mig förtvivlad. tack för ditt inlägg! Jag hoppas vi fixar det här.

Mvh
Sofie Svensson

#4 - - Sofie:

Och jag som trodde jag var ensam. Det var väldigt bra skrivit. Jag har precis fått förklarat för mig att jag utv social ångest i min depression o med min tidigare panikångestattacker. Känslan av att livet går förbi en är en fruktansvärd smärta som gör mig förtvivlad. tack för ditt inlägg! Jag hoppas vi fixar det här.

Mvh
Sofie Svensson

#5 - - josefin:

Bra skrivet! Och bra gjort med all den ångesten du har att du kunde gå på bröllopet. Även om du kanske inte känner dig stark så är du det. Annars hade du inte klarat av att åka dit.

Det är sant som du skriver att folk har väldigt svårt att förstå.
Jag har lidit av social ångest och känner igen känslan du beskriver när du går ut på promenad och möter en annan människa.
Det är som att leva i ett fängelse att må så. Det är nog ingen idé att försöka förklara för någon som inte mått så själv. Det går liksom inte. Man måste uppleva det för att förstå.
Och ensamhetskänslorna som följde av det gnagde nästan sönder mig.
Det är vidrigt med social ångest. Det är som att ständigt leva i ett stort svart hål.
Har du kontakt med människor på internet med liknande problem?
Det finns massor av trasiga själar där ute som lider av social fobi.
Kom ihåg är en jävligt stark människa som absolut inte förtjänar att må så här. Om jag kunde skulle jag ge dig en stor kram.
Ta hand om dig och fortsätt kämpa. En vacker dag kommer du få ut nåt av det,jag lovar.
Kram

#6 - - Annie:

Vad stark du är som orkar! Sanningen är att du är en viktig och värdefull människa oavsett om det känns så eller inte. Det är så lätt att fasta i en känsla som säger att andras åsikter är så otroligt viktiga, men sanningen är att det inte är så. Jag har själv börjat inse det mer och mer. Helt plötsligt är det som att ögonen öppnas och det jag trodde innan var bara en lögn. Ingen annan kan egentligen definiera vem vi är, och ingen annan kan bestämma om vi är värdefulla eller inte. Vad den personen tänker är inte viktigt, för den personens åsikter är inte mer sanna än dina egna. Och det kanske dessutom är okej att misslyckas, folk har åsikter om saker men ingen kan kräva att vi är perfekta och ibland blir folk arga eller besvikna. Jag var till exempel lite rädd för att skriva något "fel" till dig här som du skulle kunna bli sur på, för jag har själv problem med vad andra ska tycka om mig. Men, jag har kommit en bit på vägen med det, och jag hoppas verkligen att även du ska få känna att det går framåt. Att du ska få inse vad som egentligen är sant om dig- att du är fantastisk precis som du är!

Och som de andra har skrivit: du kan vara stolt över att du orkar gå ut, oavsett hur det kändes så är det mer än vad många skulle klara av. Du kämpar och du är otroligt modig.

Ta hand om dig! Och minns att vi är många som tror på dig och vill dig det bästa.

Kram

#7 - - Annie:

Jag hade skrivit en lång kommentar men nu försvann den, tror jag i alla fall...

Men, jag ville mest säga att jag tror på dig och att jag tycker att du är otroligt modig. Oavsett om folk förstår hur du känner eller inte så är sanningen att du är en riktig kämpe. Och du är värdefull och viktig oavsett hur det känns. Du kommer klara det här, det kommer bli bättre. Fortsätt att ta en dag i taget.

Vet inte om du tror på Gud, men det gör jag. Jag ska be för dig. Jag tror att Gud älskar dig och att han har skapat dig och har ett syfte med ditt liv. Sen är den här världen tyvärr full av väldigt mycket mörker och ondska. Men, Jesus har tagit på sig allt mörker och all ondska och han vill slåss för dig även i din situation. Han vill ditt bästa.

Så jag ber för dig.
Ta hand om dig!

Kram

Upp